Lang leve de opera!

Er is waarschijnlijk geen enkel ander muziekgenre dat zo tot de verbeelding spreekt als de opera. Ontstaan rond 1600 in Italië, is de opera nog steeds springlevend. Bijna alle componisten tot aan vandaag, hebben zich gewaagd aan het schrijven van een opera. Hierdoor is niet alleen een immens maar ook zeer divers repertoire ontstaan.

Alle cursussen worden geïllustreerd met talloze muziekvoorbeelden, foto- en filmmateriaal. Van elke les ontvangt u na afloop een korte hand-out met tevens een link naar alle gehoorde muziekvoorbeelden.

Deel 1
In het eerste deel van deze meerdelige cursus volgen we de ontstaansgeschiedenis van de opera in Italië. Stukje bij beetje zien we het genre zich tijdens de Renaissance ontwikkelen. Rond 1600 glijden we ongemerkt de Barokperiode in en zullen we de eerste operastijlen gedurende de eerste vijf lessen tot ongeveer 1700 volgen. Componisten die voorbij komen zijn onder meer Monteverdi, Cavalli, Cesti, Lully, Purcell en nog vele anderen.

Deel 2
In het tweede deel van de geschiedenis van de opera behandelen we in zes lessen grofweg de 18e eeuw. We starten rond 1700 in Italië waar de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan. We maken kennis met de opera seria en de opera buffa en zullen zien of deze ook de overige Europese landen kunnen bekoren, of dat deze zich een eigen stijl weten aan te meten. Ook nu passeren zowel bekende als minder bekende namen waaronder Marin Marais, Alessandro Scarlatti, Bononcini, Vivaldi, Telemann, Rameau, Handel, Pergolesi, Jomelli, Gluck, Haydn en we besluiten met Mozart.
De aandacht zal ook in dit deel niet alleen naar de componisten en hun werken gaan, maar ook naar de mecenassen die, ondanks de publieke theaters, nog steeds aan de touwtjes trekken en ook ontdekken we dat het politieke toneel in Europa de oorzaak is voor diverse muzikale verschuivingen.

 

 

 

 

 

 

 

‘Van Biedermeier tot Muziekdrama’

In deze cursus leert u meer over de wereld van de opera in de 19e eeuw en maakt u kennis met veel verschillende operastijlen. Zo zullen we zien dat ondanks de censuur van Metternich er sprankelende Biedermeier-opera’s tot stand kwamen. In Parijs vierde de Romantische opera van de Italianen triomfen, maar de Fransen trokken het genre naar zich toe en vonden hun eigen Grand Opéra en Opéra Comique uit. We besteden ook aandacht aan het ontstaan van de operette en kijken naar diens Spaanse variant de Zarzuela. De muzikaal geheel eigen opera’s uit Rusland, Tsjechië en Duitsland zullen niet ontbreken en alhoewel Engeland worstelde met het creëren van een eigen Engelse opera, kwam daar een genre tot stand, dat wereldwijd een groot succes bleek te zijn. We gaan ook de zeer serieuze kant van de opera bestuderen door het ontstaan van het Muziekdrama te volgen. U zult ontdekken dat het genre opera in de 19e eeuw diverse smaken had en kleurrijker was dan ooit.